Waar het vroeger vrijwel alleen maar ging om de graphics van games, proberen console- en spelmakers tegenwoordig vooral de ervaring te verrijken. De Xbox, Playstation en Wii hebben allemaal een of meerdere apparaten die de manier van gamen net wat interactiever maakt dan door enkel een controller of muis en toetsenbord te gebruiken. Eerder schreven we op Skloink al over Omni: een virtual reality-loopband waarmee gamers het gevoel krijgen echt door een spel te kunnen lopen. Omni werkt samen met de Oculus Rift: een bril waarbij de gebruiker nog dieper in de game wordt gezogen.
Het bedrijf Intellect Motion wil nu de iMotion gaan ontwikkelen. iMotion is een controller die beschikt over vier sensoren die haptische feedback kunnen geven aan de gebruiker. Hierdoor is de speler in staat om virtuele objecten als het ware te kunnen voelen. De controller, die onder andere over de handen kan worden geschoven, beschikt daarnaast over drie kleuren-leds die de beweging van het apparaat middels een webcam kan detecteren. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld een interface te besturen. Dit idee is nog wel het meest vergelijkbaar met de Sony Move-controller voor de Playstation 3.
Aan de binnenkant van de iMotion controller bevinden zich de vier sensoren die tegen de handpalm aan worden gedrukt. Wanneer de gebruiker vervolgens een object aanraakt beginnen deze sensoren te vibreren. Afhankelijk van de ontwikkelaars die de trilintensiteit bepaald van een bepaalde handeling, kan er een unieke feedback ontstaan. Wie de iMotion wilt gebruiken heeft enkel een webcam nodig en een Bluetooth verbinding waarop het apparaat wordt aangesloten. De drie kleuren-leds (die gedetecteerd worden door de webcam), gyroscoop en accelerometer moeten vervolgens elke beweging exact kunnen registreren.
De iMotion controller is momenteel via Kickstarter te bestellen voor een bedrag van 59 dollar (ongeveer 44 euro) exclusief verzendkosten. Het bedrijf hoopt de controller in maart 2014 te kunnen verzenden naar de kopers en zal bij lancering compatibel zijn met Windows, Mac, Linux, Android, iOS en de Oculus Rift. Echter zullen de makers eerst de gevraagde financiering dienen op te halen van 100.000 dollar. Eerder werd voor een pak waarmee kogelinslagen binnen games kon worden gevoeld niet genoeg geld opgehaald.